Zoeken

Thema's

Kidsmarketing - Reclame voor kinderen

De invloed van reclame op kinderen is de laatste jaren enorm toegenomen. De kinderen hebben veel invloed op het koopgedrag van hun ouders en daarmee indirect op de besteding van miljarden euro’s. Hierdoor is kindermarketing uitgegroeid tot een volwassen bedrijfstak. Hoeveel invloed heeft reclame op kinderen? Hoeveel invloed hebben kinderen op het koopgedrag van hun ouders? Hoe behandel je deze jonge doelgroep respectvol? Hoe bereik je ze het best?

Kindermarketing neemt toe
Steeds meer bedrijven ontwikkelen producten, diensten en campagnes voor kinderen. Deze jonge doelgroep heeft namelijk invloed op de besteding van miljarden euro’s. Er zijn in Nederland 3,5 miljoen kinderen tussen nul en vijftien jaar oud. Zelf hebben zij ongeveer 100 euro per jaar te besteden. Maar door de invloed die ze uitoefenen op het koopgedrag van hun ouders, is die markt nog veel groter. Bedrijven zien dat hun doelgroep met ze meegroeit en steeds ouder wordt. Het gevecht om de nieuwe generaties begint dan ook bij de jeugd. De laatste tien jaar krijgt kindermarketing als bedrijfstak meer en meer aandacht.

De media-invloed op kinderen
De media-invloed op kinderen is enorm gegroeid. Zij kijken per dag twee uur televisie en zitten een uur per dag op Internet. Kinderen worden zich per dag meer bewust van de media, ze volgen hypes sneller op en de kindermarkt is volwassener geworden. Ze leren al op jonge leeftijd heel veel over producten en merken. Ze kijken goed om zich heen en letten goed op hun ouders. Kinderen zijn consumenten in de groei. Media zijn in het leven van jeugdigen tegenwoordig zo sterk vertegenwoordigd, dat zij geen hulpmiddel meer zijn maar een onderdeel van hun leven. 

De invloed van kinderen op het koopgedrag van hun ouders
De doelgroep ‘kinderen’ is in te delen in drie groepen: peuters tot vier jaar, de kleuters en kinderen tot acht jaar en de tweens van negen tot vijftien jaar oud. De Universiteit van Amsterdam deed onderzoek naar de invloed van kinderen op het koopgedrag van hun ouders.

  • Vanaf achttien maanden beïnvloeden kinderen hun ouders al bij het boodschappen doen. Ze herkennen en benoemen producten als appels, koekjes, brood en melk.
  • Vanaf drie jaar beginnen kinderen te vragen naar bepaalde merken of een bepaalde smaak binnen een productgroep.
  • In de leeftijdscategorie van zes tot negen jaar beginnen kinderen zelfs te vragen naar producten terwijl ze er niet bij in de buurt zijn. Het overleggen over de aanschaf van eten begint in deze periode.
  • Kinderen van negen tot twaalf jaar gaan niet vaak meer mee boodschappen doen. Maar als ze gaan nemen ze zelfs taken over van hun ouders. En ze hebben een belangrijke stem in wat er wordt ingekocht. Vanaf negen jaar gaan kinderen hun eigen mening vormen. Merkherkenning gaat een rol spelen.

Tot het vijftiende levensjaar is er één gemeenschappelijk kenmerk: het groepsconformisme. Daarna is het gedaan met de uniformiteit, want vanaf vijftien jaar begint de zoektocht naar de eigen identiteit. Tweens in Nederland kijken massaal naar RTL4 (GTST). Commercieel zijn zij een heel interessante doelgroep want op deze leeftijd begint de opbouw van merkvoorkeur. Een belangrijk kenmerk van de tweens is dat het de eerste digitale generatie is. 75 Procent van hen heeft een breedbandverbinding.

Een goede verhouding tussen kinderen en bedrijven
Er is nogal wat weerstand tegen de activiteiten die bedrijven op kinderen richten. Kinderen zijn eerlijk en open, uiten hun emoties en hebben geen verborgen agenda’s. Ze zijn puur en zouden dat zolang mogelijk moeten blijven. Als bedrijf moet je op zoek gaan naar een rol waarin commerciële en maatschappelijke belangen samengaan. Nu gebeurt dat meestal pas na externe druk van de overheid. Het zou beter uit de bedrijven zelf kunnen komen. Er zijn voorstanders van een harde aanpak van bedrijven op de kindermarkt. Onder het mom van ‘bescherming van het kwetsbare kind’ wordt bijvoorbeeld gepleit voor een reclameverbod en wordt een tegenstelling gesuggereerd tussen de belangen van kinderen en bedrijven. Als het bedrijfsleven zelf zijn verantwoordelijkheid neemt om op een verantwoorde manier om te gaan met de marketing gericht op kinderen, dan zal een dergelijk verbod er niet snel komen.

Kinderen hebben geen bezwaar tegen producten, merken en reclame; het is de wereld waarin ze leven. Ga als marketeer op respectvolle wijze om met deze doelgroep.
Concrete ‘regels’ die leiden naar een goede verhouding tussen kinderen en je bedrijf:

  • Ontwikkel een visie over een verantwoorde manier van omgaan met kinderen en hun ouders.
  • Geef een groter belang aan voorlichting, in plaats van aan overredende reclame. Mensen moeten weten wat ze eten en drinken en in welke mate zij dat zouden moeten doen.
  • Ontwikkel nieuwe producten en diensten die in het belang zijn van kinderen.
  • Stimuleer kinderen en ouders voor een gevarieerde en gezonde levensstijl te kiezen.
  • Ga van het standpunt uit dat kinderen niet alles kunnen hebben. Genoeg is genoeg.

De beste manier om kinderen te bereiken
Als marketeer wil je jouw product verkopen. Daarvoor haal je alles uit de kast. Dat mag ook best, mits je bovenstaande ‘regels’ in je achterhoofd houdt. Om een product in het voetlicht te brengen, dien je kinderen te benaderen via zoveel mogelijk kanalen. Kinderen hebben veel prikkels nodig. Naast televisie wordt Internet steeds belangrijker. En de mobiele telefoon neemt een grote plaats in. Ook jeugdbladen en promotionele activiteiten op scholen zijn van invloed. Deze promotionele activiteiten verpak je informatief. Voor bijvoorbeeld de promotie van ‘Stuart Little’, een film over een klein muisje dat geadopteerd wordt, werd een dossier over adoptie gemaakt. Met een lespakket en een film. In een hoekje zag je het logo van ‘Stuart Little’.
Een nieuwe ontwikkeling in kindermarketing is Ingame Advertising: adverteren in populaire games voor Playstation, X-box en Nintendo. De moderne spellen zijn zo realistisch dat reclame niet storend is, maar zelfs gewenst.
Denk bij reclame maken voor kinderen aan het volgende:

  • Neem ze serieus: betutteling is uit den boze.
  • Zet zoveel mogelijk kanalen in om de boodschap over te brengen. Internet, televisie, radio, games, scholen en jeugdbladen.
  • Kinderen vormen een lastige doelgroep omdat ze erg gevoelig zijn voor rages en hypes. Pokemon, Harry Potter, Teletubbies en de Gameboy komen en gaan.
  • Deze digitale generatie is snel op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, wil die snel hebben en is ook weer snel verveeld.

Samenvattend zijn kinderen een aparte en zeer belangrijke doelgroep binnen de marketing. Zij hebben een andere belevingswereld dan volwassenen en moeten daarom ook anders benaderd worden. Dat veel verkopen en toch verantwoord bezig zijn mogelijk is, dat mag jij als marketeer bewijzen. Ga er op een verantwoorde manier mee om en verregaande regulering door de overheid zal er minder snel komen.

De invloed van reclame op kinderen is de laatste jaren enorm toegenomen. Hierdoor is kindermarketing uitgegroeid tot een volwassen bedrijfstak.

De invloed van kinderen op het koopgedrag van hun ouders
Kinderen beïnvloeden hun ouders al vanaf heel jonge leeftijd. Tot hun vijftiende is er één gemeenschappelijk kenmerk: het groepsconformisme.

Een goede verhouding tussen kinderen en bedrijven
Ga als bedrijf op respectvolle wijze om met deze jonge doelgroep met behulp van de volgende regels:

  • Ontwikkel een visie over een verantwoorde manier van omgaan met kinderen en hun ouders.
  • Geef een groter belang aan voorlichting.
  • Ontwikkel nieuwe producten en diensten die in het belang zijn van kinderen.
  • Stimuleer kinderen en ouders voor een gevarieerde levensstijl te kiezen.
  • Ga van het standpunt uit dat kinderen niet alles kunnen hebben.

De beste manier om kinderen te bereiken
Kinderen hebben zoveel mogelijk prikkels nodig. Denk bij reclame maken voor kinderen aan het volgende, met in je achterhoofd bovenstaande ‘regels’:

  • Neem ze serieus.
  • Zet zoveel mogelijk kanalen in om de boodschap over te brengen.
  • Kinderen vormen een lastige doelgroep.
  • Deze digitale generatie is snel en veranderlijk.

Gerelateerde artikelen

  • Leven na Cialdini: neem ook eens een kijkje in het ‘andere’ kamp

    Communicatiemensen vertonen sterk automatisch gedrag. We houden volgens dr. Bert Pol vast aan wat goeroes vertellen, zonder na te gaan of wat zij zeggen klopt of terecht is. "De eigen zienswijze en werkwijze wordt als zaligmakend beschouwd, die uit een andere traditie karikaturaal weggezet." 

  • Flow! Of: hoe CRM en HRM elkaar kunnen versterken

    Bedrijven overspoelen hun klanten met verzoeken tot feedback, vaak in de vorm van NPS-metingen. Het levert bedrijven waardevolle insights op met betrekking tot de wensen van de klant, zodat ze daar beter op kunnen anticiperen en de relatie beter kunnen invullen. 

  • Vertrouwen in Nederlandse bedrijfsleven en topbestuurders raakt bodem

    De Edelman Trust Barometer 2014 onthult flinke verschillen in vertrouwen over de hele wereld. Wereldwijd wijst het onderzoek ngo’s aan als de meest betrouwbare instellingen. De grootste kloof ooit waarneembaar tussen vertrouwen in de overheid en in het bedrijfsleven.

  • Merkmanagement in de toekomst: luisteren, kaders scheppen & steentjes gooien

    Het huidige model van merkmanagement, waarbij alle aspecten van merken kunnen en worden beheerst, verliest zijn relevantie. Veel marketeers worstelen hiermee. SWOCC wil een visie ontwikkelen op een nieuwe vorm van merkmanagement en start een onderzoek, dat werd afgetrapt met een debat over 5 stellingen.

  • Gemeenten, til sociale media over het hobby-niveau heen

    David Kok onderzocht voor het derde jaar hoe gemeenten sociale media inzetten. Vrijwel alle gemeenten twitteren, ook reageren en luisteren ze. Maar, stelt Kok: "Sociale media lijken nu een hobby van de afdeling Communicatie." Hij daagt hen uit om sociale media breed in de gemeente in te bedden, kansen te benutten door de dialoog aan te gaan en dit in de haarvaten van de organisatie te krijgen.

  • Geloofwaardig zijn? Schrap je merknaam

    Met niet-klanten communiceer je via contentmarketing anders dan met klanten. Dat betekent dat je aan andere eisen moet voldoen, je speelt immers een uitwedstrijd. Het thuisvoordeel van een wat langer durende relatie ontbreekt bij niet-klanten. Hoogleraar Peter Kerkhof vertelt tijdens het recente Customer Media Congres over zijn onderzoek hiernaar.

  • Vijf principes voor merkjournalistiek

    ‘Branded journalism’ is een omstreden vorm van commerciële journalistiek. Ebele Wybenga schreef er een boek over. Volgens recensent Max Kohnstam heeft Wybenga goed nagedacht over het probleem van de objectiviteit en geloofwaardigheid van branded journalism en of en – zo ja – hoe het kan werken. In deze kernpassage uit zijn boek gaat hij in op de onderliggende principes voor merken en journalisten.

  • De do’s en don’ts van natuurlijke zoekmachine optimalisatie

    Wil je hoger in Google? Dan moeten zoekmachines je website wel goed kunnen indexeren. In dit stuk, ontleend aan Handboek Online Marketing, legt Patrick Petersen uit hoe je je website zo inricht dat deze goed geïndexeerd kan worden door zoekmachines. Zonder gebruik te maken van trucjes: op een natuurlijke manier dus. 

  • Zoekmachinemarketing en SEO

    Ook al heet het zoekmachinemarketing, je moet er als communicatieprofessional op zijn minst iets van afweten om niet op pagina 20 van Google zoekresultaten te belanden. In dit stuk legt Patrick Petersen de basistermen en -feiten uit. Ook introduceert hij de regels om je website op een natuurlijke manier een hogere positie in zoekmachines te geven.

  • Schrijven voor het web en de zoekmachine

    In dit stuk, ontleend aan Handboek Online Marketing, geeft Patrick Petersen een reeks tips om webteksten te optimaliseren voor optimale leesbaarheid en vindbaarheid door zoekmachines.

Bekijk gratis drie artikelen Bekijk gratis drie artikelen

Gratis kennismaken?
Bekijk dan nu - zonder in te hoeven loggen- gratis drie artikelen hiernaast in de Communicatiedesk. Vind hier antwoorden op jouw communicatievraagstukken.

De Communicatiedesk bevat méér dan 2.500 checklists, cases en artikelen. Bij een abonnement ontvang je bovendien 10x per jaar het magazine met de laatste ontwikkelingen en trends.

Abonneren?
Profiteer nú van een voordelig halfjaarabonnement.

Meer informatie over abonneren

De Communicatiedesk is vernieuwd! De Communicatiedesk is vernieuwd!

Abonnees opgelet!
De Communicatiedesk is vernieuwd. Hier hoort ook een vernieuwd inlogsysteem bij.

Al abonnee en voor het eerst op de vernieuwde Communicatiedesk?
• Maak dan éénmalig een persoonlijk desk account aan
• Houd je oude inloggegevens bij de hand om het account te activeren.
• Met je nieuwe accountgegevens kun je voortaan inloggen.


Direct inloggen
Al abonnee en heb je ook al een desk account aangemaakt en deze reeds geactiveerd?